Omega 3 - Kan vi være trygg på kvaliteten?

Omega-3 fettsyrer er viktig for å bygge balanse og struktur i kroppen. De påvirker hjertet og kretsløpet, og kan bl.a forebygger blodpropp og åreforkalkninger. De motvirker inflammasjoner og demper allergiske reaksjoner. Omega-3 har også innvirkning iforhold til diabetes, gikt, hudsykdommer, epilepsi og migrene. Dette er bare noen av helsefordelene man har sett ved denne fettsyren. Noen satser på å få dekket behovet ved alminnelig, sunt kostholdt, mens andre velger å ta tilskudd enten basert på fisk, ved f.eks tran, eller fra plantebaserte oljeblandinger.
Forskning på kvalitet
I Norge har vi tradisjon for å tenke maritimt når vi snakker om Omega-3. Ikke så merkelig kanskje, med tilgangen vi har på fisk, men mange har stilt spørsmål ved kvaliteten på produktene vi tilbys. Det har blitt hevdet at oljen forringes i produksjonsprosessen og at råvarer fra forskjellige leverandører i storproduksjon gjør det vanskelig å være trygg på at resultatet er av god nok kvalitet.
Dersom innholdet i en kapsel basert på fisk som er harsk, er det sånn at vi ikke kan lukte eller smake det. Harsknet fiskeolje er det meningsløst å ta og i verste fall skadelig.
Nå skal det forskes for å finne ut hvordan omega-3 fra forskjellige marine produkter tas opp i kroppen og hvilke krav som bør stilles til ferskhet. Det skal også undersøkes om omega-3 tilsatt i mat eller som kosttilskudd er like bra som omega-3 fra fisk.
Dessuten skal det frambringes bevis på at det er bedre for oss å innta fiskeolje som er fersk enn fiskeolje som er harsk, hvilket kan synes innlysende, men som det er ønskelig å få dokumentert ifølge Norges forskningsråd.
Studien ledes av Livar Frøyland, forskningssjef ved Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) og foregår i samarbeid med avdeling for ernæringsforskning ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Uppsala og Senter for kliniske studier Bergen AS. Prosjekt er støttet av Matprogrammet i Forskningsrådet. Spiser du ikke fisk bør du vurdere fersk fiskeolje.
Omega-3 og kreft
Det gjøres mange forskjellige studier på Omega-3 og helsefordeler. I en forholdsvis ny egyptisk studie fra Mansoura University fant forskere ut at ved behandling med omega-3 fettsyrer i kombinasjon med cellegift, kan svulster reduseres med 80 prosent. Omega-3 fettsyrer kan også se ut til å redusere bivirkninger av cellegiftbehandlingen. Forskningen ble riktignok gjort på mus - med marine omega-3 fettsyrer, så det gjenstår å se at den samme effekten vises på mennesker.
Også kanadiske forskere har gjort funn om kan tyde å at omega-3 kan hjelpe og hindre spredning av prostatakreft.
Fiskeolje eller planteolje
Et av argumentene som gjerne legges fram i diskusjonen om hva som er best av oljer basert på fisk iforhold til oljer basert på planter – plantefrø, er at vi ved å innta plantebasert omega-3 unngår problemet med giftstoffer fra havet.
Derimot er det påvist at de langkjedete marine omega-3 fettsyrene fra fisk, sikrer tilførsel av noen essensielle fettsyrer som kroppen trenger. Velger man omega-3 fra plantefett er det mer usikkert om kroppen får tilført disse essensielle fettsyrene, fordi man ikke vet i hvilken grad kroppen klarer å omdanne ALA (alfalinolensyren) i plantefettet til de essensielle fettsyrenene EPA (eikosapentaensyre) og DHA (dokosaheksaensyre).
Men en velfungerende kropp vil kunne klare å omdanne ALA-alfalinolensyre til EPA og DHA henholdsvis 0,2 - 6 prosent og 0,05 prosent. Ernæringsekspertene er uenige om denne mengden er tilstrekkelig iforhold til kroppens behov.
Alfalinolensyre er en essensiell fettsyre, dvs. du må få den tilført kroppen. Den finnes hovedsakelig i planter, mest i linfrøolje. EPA og DHA finnes i marine produkter og er også fettsyrer kroppen må ha.
Ved å innta både planteolje og fiskeolje er man garantert å få det kroppen trenger. Det betyr ikke at vi må ta kosttilsudd for å dekke dagsbehovetbehovet, som er minimumsanbefaling ett gram marine fiskeoljer pr dag. eller to matskjeer planteolje, som er rik på alfalinolensyre.
Variabel kvalitet
Kvalitet på oljen, enten det gjelder marine oljer eller planteoljer, avhenger av flere faktorer i forbindelse med produksjon og fremstilling. Flasker med linfrøolje kan være veldig variabel i kvalitet – en kaldpresset olje synes feks å ha bedre kvalitet enn en varmpresset. Hvilke råvarer som blir brukt har selvsagt betydnig, dessuten er det et faktum at det er vanskelig å få tak i linfrø, på verdenbasis.
Nylig ble en leverandører av fiskeolje kritisert i et TV-oppslag i forbindelse med at råoljen ble oppbevart i rustne tanker. Ikke hva vi ønsker å gi en kropp som tror den får noe sunt. Hva som gjelder for kontroll av råvarer for andre marine produkter basert på feks. selolje og krill vites ikke.
Både reklame og forskning kommer med sine anbefalinger og det er sterke markedsinteresser i dette feltet. Som forbruker må du følge nøye med når du er på handletur!
Kilde: alternativ.no
Postboks 529